Skip to main content

Algemene voorwaarden

artikel 1. Definities

  1. Algemene voorwaarden; deze Algemene Voorwaarden.
  2. Opdrachtgever: de natuurlijke- of rechtspersoon die door bemiddeling van agoodplace een locatie boekt dan wel wenst te boeken voor fotografie, bewegende beelden en/of andere doeleinden.
  3. Locatiehouder: de natuurlijke- of rechtspersoon die door bemiddeling van agoodplace bereid is de door hem/haar toebehorende locatie beschikbaar te stellen voor fotografie, bewegende beelden en/of andere doeleinden.
  4. agoodplace; agoodplace is een naar Nederlands recht opgerichte VOF, gevestigd te Tilburg, die bemiddelt tussen Opdrachtgevers en Locatiehouders over beschikbaarheid, gebruik en vergoeding van een locatie voor fotografie, bewegende beelden en/of andere doeleinden. agoodplace staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder het nummer 90233328. Het BTW-nummer van agoodplace is NL865250674B01.

artikel 2. Algemeen

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle tussen een Opdrachtgever en een Locatiehouder gesloten overeenkomsten voor het gebruik van een locatie, welke door bemiddeling van agoodplace tot stand is gekomen. Van deze bepalingen kan uitsluitend schriftelijk en met toestemming van agoodplace worden afgeweken. De Opdrachtgever handelt conform deze Algemene Voorwaarden en de huis- en gedragsregels van de Locatiehouder. agoodplace kan ook een beroep doen op deze Algemene Voorwaarden.
  2. Wijzigingen van, en aanvullingen op enige bepaling in de Algemene Voorwaarden en in iedere overeenkomst waarop deze van toepassing zijn verklaard (“de overeenkomst”), zijn slechts geldig indien agoodplace deze schriftelijk en uitdrukkelijk heeft goedgekeurd. Wijzigingen en aanvullingen gelden alleen voor de overeenkomst(en) waarop deze van toepassing zijn verklaard.
  3. Wanneer één of meerdere bepalingen in deze Algemene Voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft al het overige in deze Algemene Voorwaarden volledig van toepassing. Partijen zullen dan in onderling overleg een nieuwe bepaling ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeenkomen, waarbij zoveel als mogelijk het doel van de oorspronkelijke bepalingen in acht zal worden genomen.
  4. Tussen agoodplace, de Locatiehouder en/of Opdrachtgever, zijn geen andere algemene voorwaarden van toepassing dan onderhavige Algemene Voorwaarden. Indien partijen andere Algemene Voorwaarden hanteren, worden die hierbij uitdrukkelijk verworpen.
  5. De voorwaarden op de boekingsbevestiging en de huis en gedragsregels van de Locatiehouder prevaleren boven deze Algemene Voorwaarden.

artikel 3. Bemiddeling

  1. agoodplace dient als bemiddelaar tussen de Opdrachtgever en Locatiehouder en sluit met de Opdrachtgever en Locatiehouder een bemiddelingsovereenkomst in de zin van art. 7:425 BW.
  2. agoodplace handelt als bemiddelaar tussen de Opdrachtgever en Locatiehouder. Al het contact verloopt via agoodplace. Het is uitdrukkelijk niet toegestaan voor de Opdrachtgever en Locatiehouder om direct contact met elkaar te hebben zonder dat agoodplace hierbij geraadpleegd is.
  3. In overleg met de Locatiehouder stelt agoodplace een dagprijs (locatie vergoeding) vast voor het gebruik van de locatie. De locatie vergoeding is gebaseerd op de werkuren opgenomen in artikel 9 Algemene Voorwaarden. De locatievergoeding is ook gebaseerd op een crew + cast van maximaal 10 personen. Indien het maximum van 10 personen overschreden wordt, worden conform artikel 14 Algemene Voorwaarden toeslagen berekend.
  4. Indien vaststaat dat de Opdrachtgever en Locatiehouder onverenigbare belangen nastreven waardoor het dienen van zowel de Opdrachtgever als Locatiehouder niet meer mogelijk is, behoudt agoodplace zich het recht voor om haar bemiddelingswerkzaamheden voor Opdrachtgever en Locatiehouder per direct eenzijdig te beëindigen. 
  5. agoodplace voorziet Opdrachtgever en Locatiehouder enkel van vrijblijvend advies. De opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de locatiekeuze inclusief de beoordeling of de locatie geschikt is voor haar activiteiten. De locatiehouder is zelf verantwoordelijk voor de keuze om haar locatie wel/niet aan een Opdrachtgever ter beschikking te stellen, inclusief de beoordeling op de Opdrachtgever en of de activiteiten passen bij de locatie.
  6. Zowel Opdrachtgever als Locatiehouder zijn aan agoodplace een provisie van 20% over de geldende gebruiksvergoeding van de locatie en bijbehorende toeslagen verschuldigd. Alle genoemde vergoedingen en toeslagen zijn exclusief BTW.

artikel 4. Boeking

  1. Per opdracht wordt een boekingsbevestiging op naam van de Opdrachtgever en Locatiehouder opgesteld, waarmee de boeking definitief is en waarin alle afspraken over de productie tussen Opdrachtgever en Locatiehouder zijn vastgelegd. Deze boekingsbevestiging wordt door agoodplace naar Opdrachtgever en Locatiehouder gestuurd. Zodra beide partijen de bevestiging ondertekend aan agoodplace hebben geretourneerd, is de boeking definitief.
  2. Er kan gebruik worden gemaakt van een mooi-weer boeking. Dit houdt in dat de boeking maximaal 2 keer verplaatst kan worden binnen een maand tijd gerekend vanaf de oorspronkelijke boekingsdatum, zonder dat er extra kosten in rekening worden gebracht. Voordat de boeking tot stand is gekomen, moet de Opdrachtgever kenbaar maken aan agoodplace dat het een mooi-weer boeking betreft. Wanneer dit het geval is, dient dit duidelijk te worden aangegeven op de boekingsovereenkomst.
  3. Een optie op een locatie die door Opdrachtgever is geplaatst geldt voor 30 dagen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen en dient tenminste 2 werkdagen voor de gekozen datum en het tijdstip omgezet te worden in een boeking.
  4. De Opdrachtgever en Locatiehouder maken geen afspraken over lopende boekingen buiten agoodplace om.
  5. De Opdrachtgever heeft eenmalig de optie om, in overleg met Locatiehouder en agoodplace, de locatie vrijblijvend te bezoeken.

artikel 5. Annulering

  1. De Opdrachtgever kan de boeking tot 2 werkdagen voor het geboekte tijdstip kosteloos annuleren.
  2. Annuleringskosten worden berekend als de Opdrachtgever binnen 2 werkdagen voor het geboekte tijdstip annuleert. Bij annulering tussen 1-2 werkdagen voor het geboekte tijdstip wordt 50% van de totale locatie vergoeding in rekening gebracht. Bij annulering binnen 1 werkdag voor het geboekte tijdstip wordt 100% van de totale locatie vergoeding in rekening gebracht.
  3. Een Locatiehouder kan na de overeengekomen boeking alleen annuleren in geval van ernstige onvoorziene omstandigheden die naar hun aard zo ernstig zijn dat nakoming naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet meer verwacht hoeft te worden van de Locatiehouder. Tenzij er een mooi-weer boeking is overeengekomen, vallen weersomstandigheden hier niet onder.
  4. In geval van een no-show, wordt 100% van de totale locatie vergoeding in rekening gebracht bij de afwezige partij.
  5. agoodplace wijst uitdrukkelijk alle aansprakelijkheid af voor schade en eventuele kosten die voortvloeien uit een annulering of no-show.

artikel 6. Oplevering

  1. De Locatiehouder en Opdrachtgever dienen voor aanvang van de productie het eerste deel van het opleveringsdocument in te vullen om de status van de locatie bij aanvang vast te leggen.
  2. De Locatiehouder en Opdrachtgever dienen aan het einde van de productie het tweede deel van opleveringsdocument in te vullen om de status van de locatie na afloop vast te leggen en om eventuele schadegevallen te melden.
  3. Beide partijen krijgen een afschrift van het opleveringsdocument. De Locatiehouder stuurt het door beide partijen ondertekende opleveringsdocument naar agoodplace.

artikel 7. Betaling

  1. agoodplace draagt zorg voor het sturen van de factuur met het verschuldigde bedrag naar de Opdrachtgever. Deze dient alle betalingen binnen 30 dagen na de factuurdatum overgemaakt te hebben op rekening van agoodplace, tenzij anders overeengekomen tussen de Opdrachtgever en agoodplace. agoodplace zal de betaling naar de Locatiehouder uitvoeren binnen 14 dagen nadat zij de betaling van de Opdrachtgever heeft ontvangen.
  2. Als de Opdrachtgever de betaling niet binnen de overeengekomen termijn heeft voldaan, stuurt agoodplace een herinnering die de Opdrachtgever de mogelijkheid biedt het verschuldigde bedrag alsnog binnen 14 dagen te voldoen. Indien de betaling wederom uitblijft, is Opdrachtgever naar de hoofdsom de van toepassing zijnde incassokosten en 1% rente per maand verschuldigd, waarbij een gedeelte van een maand wordt gerekend als een volledige maand.
  3. agoodplace behoudt zich het recht voor om de Opdrachtgever op ieder moment een aanbetaling in rekening te brengen van 50% van de hoofdsom, welke per ommegaande, doch altijd voorafgaand aan de boeking, dient te worden voldaan.
  4. De Opdrachtgever is uitdrukkelijk niet gerechtigd tot verrekening met aan agoodplace verschuldigde vergoedingen.

artikel 8. Aansprakelijkheid & Schade

  1. agoodplace spant zich in om haar dienstverlening zo goed als mogelijk uit te voeren. Een verdere garantie wordt niet verleend.
  2. agoodplace is op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade die door de Opdrachtgever of Locatiehouder geleden wordt, in welke situatie dan ook, tenzij deze schade is te wijten aan opzet of grove schuld aan de zijde van agoodplace.
  3. De Opdrachtgever is volledig aansprakelijk voor alle schade, direct en indirect, aan de locatie, roerende zaken en personen die voortvloeien uit de werkzaamheden of aanwezigheid op locatie van de Locatiehouder. De Opdrachtgever is ook aansprakelijk voor schade veroorzaakt door ingehuurde personen van de Opdrachtgever. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat zij hier adequaat tegen verzekerd is.
  4. Wanneer er tijdens de productie schade ontstaat aan de locatie of de daar aanwezige spullen dient de Opdrachtgever dit onmiddellijk te melden aan de Locatiehouder en aan agoodplace.
  5. De Opdrachtgever is ervoor verantwoordelijk deze schade binnen 14 dagen na afloop van de productie te (doen) herstellen, bij gebreke waarvan Locatiehouder de schade voor rekening en risico van de Opdrachtgever kan laten herstellen. De locatiehouder kan de Opdrachtgever vervolgens direct aanspreken voor deze schade. Indien deze schade niet binnen 14 dagen wordt voldaan, is de Opdrachtgever naast de schade de van toepassing zijnde incassokosten en 1% rente per maand verschuldigd.
  6. Schade die door de Locatiehouder achteraf wordt ontdekt, dient binnen 24 uur na ontdekking aan agoodplace gemeld te worden. De bewijslast dat deze schade is veroorzaakt door de Opdrachtgever ligt in dat geval bij de Locatiehouder.
  7. Alle kosten die door agoodplace gemaakt worden in verband met een schade, waaronder -doch niet uitsluitend- gemaakte bureaukosten, kosten derden etc., zijn voor rekening van de Opdrachtgever en dienen op eerste verzoek te worden voldaan.
  8. agoodplace en Locatiehouder kunnen niet garanderen dat de foto’s waarmee een locatie wordt gepresenteerd exact overeenkomen met de huidige situatie. Indien dit voor Opdrachtgever van belang is, dient zij de locatie voor het aangaan van de overeenkomst te bezoeken.
  9. Tenzij claims te maken hebben met opzet en/of grove schuld aan de zijde van agoodplace, dient de Opdrachtgever agoodplace te vrijwaren tegen claims van Locatiehouder en dient de Locatiehouder agoodplace te vrijwaren tegen claims van de Opdrachtgever.

artikel 9. Tijden

  1. Een dag betreft 9 uren. De werktijden zijn van 8:30 tot 17:30 of van 9:00 tot 18:00, tenzij anders door de partijen is overeengekomen.
  2. Een halve dag betreft 4,5 uren. De werktijden zijn van 8:30 tot 13:00, van 9:00 tot 13:30, van 13:00 tot 17:30 of van 13:30 tot 18:00, tenzij anders door de partijen is overeengekomen.
  3. Afwijkende tijdsperiodes zijn mogelijk in overleg. agoodplace behoudt zich het recht voor om hier aan aanvullende vergoeding voor te vragen. agoodplace stemt deze vergoeding af met de Locatiehouder.
  4. De tijd die de Opdrachtgever nodig heeft om de locatie te verlaten en in nette staat achter te laten, is onderdeel van het geboekte dag(deel).
  5. De tijd gaat in bij aankomst van de eerste persoon van de Opdrachtgever op de locatie en loopt af bij het vertrek van de laatste persoon van de Opdrachtgever.

artikel 10. Verzekering en borg

  1. De Opdrachtgever draagt zorg voor een adequate schadeverzekering met voldoende dekking voor alle mogelijke directe en indirecte schades aan de locatie, alsmede de daar aanwezige personen en goederen.
  2. Indien de verzekering een schade niet (volledig) dekt, is de Opdrachtgever verantwoordelijk en aansprakelijk voor niet-gedekte schade.
  3. agoodplace behoudt zich het recht voor om van de Opdrachtgever op ieder moment een redelijke borgstelling te verlengen, welke per ommegaande, doch altijd voorafgaand aan de boeking, dient te worden voldaan.

artikel 11. Rechten en plichten Locatiehouder

  1. Zowel de Locatiehouder als agoodplace kunnen de inschrijving op ieder moment en per direct schriftelijk beëindigen. De locatie zal dan binnen 5 werkdagen van de website verwijderd worden. Reeds gemaakte boekingen zullen nog conform de boekingsbevestiging worden afgehandeld.
  2. Locatiehouder staat exclusief bij agoodplace ingeschreven en niet bij andere locatiebureaus, tenzij anders is overeengekomen.
  3. De Locatiehouder geeft akkoord voor het tonen van foto’s van zijn/haar locatie op www.agoodplace.nl en voor eventuele andere communicatie uitingen. Wanneer een Locatiehouder foto’s aanlevert, verklaart de Locatiehouder dat deze foto’s rechten vrij zijn en vrijwaart de Locatiehouder agoodplace tegen inbreuk op rechten van derden.
  4. De Locatiehouder is verantwoordelijk voor het tijdig (ten minste voorafgaand aan de boekingsbevestiging) doorgeven van wijzigingen aan de locatie. Bij het niet tijdig doorgeven van wijzigingen, met als gevolg dat de locatie niet meer aan de gewenste kwaliteit en functionaliteit van de Opdrachtgever voldoet, komen eventuele schade en kosten die daaruit voortvloeien voor rekening van de Locatiehouder.
  5. De Locatiehouder draagt zorg voor haar huis- en gedragsregels (waarin alle voor haar belangrijke regels zijn opgenomen), alsmede dat agoodplace steeds over de meest recente versie beschikt.
  6. Met het ondertekenen van deze inschrijving bevestigt de Locatiehouder akkoord te zijn met de Algemene Voorwaarden zoals deze door agoodplace zijn opgesteld en meegestuurd en tevens terug te vinden zijn op www.agoodplace.nl/algemene-voorwaarden.

artikel 12. Belasting

De Locatiehouder draagt zelfstandig zorg voor afdracht(en) in het kader van inhoudingen van belasting en/of sociale premies, volksverzekeringen, fiscus en/of bedrijfsvereniging en vrijwaart agoodplace van alle aanspraken van derden, inclusief zichzelf, van welke aard dan ook in dat kader. Indien de fiscus en/of bedrijfsvereniging later concluderen dat inhouding en afdracht ten onrechte achterwege zijn gebleven, zal agoodplace alle daaruit voortvloeiende kosten, inclusief maar niet beperkt tot (fiscale) naheffingen, rente, boetes, interesten en kosten van juridische bijstand, op de betreffende Locatiehouder verhalen.

artikel 13. Gebruiksregels locatie

  1. Tijdens het gebruik van een locatie zijn de algemene huis- en gedragsregels van de locatie van toepassing. Deze worden meegestuurd met de boekingsbevestiging. Wanneer de Opdrachtgever wil afwijken van de huisregels, moet dit vooraf worden overeengekomen door alle partijen en worden opgenomen in de boekingsbevestiging.
  2. Op de locatie geldt bovendien:
    1. Roken op locatie is verboden;
    2. De Locatiehouder houdt altijd toegang tot de locatie;
    3. Gebruik van het op de locatie aanwezige bestek, servies, kookgerei, eten en drinken is uitdrukkelijk verboden;
    4. De locatie dient te worden achtergelaten zoals deze is aangetroffen;
    5. Aanwezige muzieksystemen, televisies, telefoon en computers mogen niet worden gebruikt;
    6. Aanwezig zwembad, open haard en de keukenfaciliteiten mogen niet worden gebruikt;
    7. Bedden, handdoeken, beddengoed en linnen mogen niet worden gebruikt;
    8. Huisdieren mogen niet worden meegenomen naar de locatie.
  3. Als het voorzienbaar is dat buren van de locatie overlast kunnen ervaren door de Opdrachtgever, dient de Opdrachtgever de buren minimaal 5 werkdagen voor het afgesproken tijdstip per brief op de hoogte te stellen van het plaatsvinden van de werkzaamheden en de eventueel te verwachten overlast. Opdrachtgever schrijft in deze brief expliciet de starttijd, verwachte eindtijd, contactgegevens en parkeer afspraken.
  4. Het is de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever om tijdig over alle benodigde vergunningen/ontheffingen/etc. te beschikken.
  5. Opdrachtgever draagt zorg voor en garandeert naleving van alle van toepassing zijnde wet- en regelgevingen.

artikel 14. Toeslagen

  1. Naast de gebruiksvergoeding kunnen toeslagen worden berekend. In de volgende gevallen worden er in ieder geval toeslagen berekend:
    1. Bij aanwezigheid van meer dan 10 personen op de locatie op enig moment geldt een toeslag van €50 per dag per persoon;
    2. Overschrijding van de afgesproken tijd;
    3. Het overblijven van spullen en/of apparatuur van de Opdrachtgever op locatie;
    4. Het niet achterlaten van de locatie in nette staat.
  2. agoodplace behoudt zich het recht voor om per geval te beoordelen of aanvullende toeslagen in rekening gebracht moeten worden.
  3. De toeslag wordt als volgt berekend: bij een dag geldt voor ieder extra uur 12,5% van de hoofdsom, bij een halve dag geldt voor ieder extra uur 25% van de hoofdsom. In het geval van uitloop, geldt een gedeelte van een uur als een heel klokuur.
  4. Voor video- en filmopnames geldt een afwijkend tarief van de indicatieprijs, afhankelijk van het type, grootte, duur en gebruik van de productie. Dit gaat vooraf in overleg met agoodplace.

artikel 15. Gebruik beeldmateriaal

  1. De Opdrachtgever komt het recht toe het op de locatie verkregen beeldmateriaal gedurende 24 maanden na de productiedatum te gebruiken, tenzij partijen hier schriftelijk andere afspraken over maken.
  2. De Opdrachtgever is verplicht met derden die betrokken zijn bij de productie overeen te komen dat het verzamelde beeldmateriaal en de locatie niet anders gebruikt worden dan overeengekomen met de Locatiehouder en agoodplace.
  3. Wanneer de locatie en/of het verkregen beeldmateriaal op enige andere wijze wordt gebruikt dan vooraf is overeengekomen is dit een inbreuk op de rechten van de Locatiehouder. Dit resulteert in een verplichting tot schadevergoeding en eventuele nadere (rechts)maatregelen.

artikel 16. Geschillen

  1. Eventuele klachten dienen per ommegaande aan agoodplace kenbaar te worden gemaakt. Indien er binnen 7 dagen na de productiedatum geen klachten zijn binnengekomen, beschouwd agoodplace de productie naar volle tevredenheid van zowel Opdrachtgever als Locatiehouder uitgevoerd.
  2. Alle geschillen die niet onderling kunnen worden opgelost, worden in eerste aanleg ter uitsluitende beoordeling voorgelegd aan de bevoegde rechtbank van de vestigingsplaats van agoodplace.
  3. Op deze Algemene Voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.